Phnom Penh Post sold to businessman with government ties

The following has not yet been verified. Please improve it by logging in and editing it. If you believe that is not sufficient to solve the problem, please discuss it with the community on the Talk Page. If you think that this article should be removed, please contact [email protected]

The Phnom Penh Post’s editor-in-chief has been fired and the chief executive along with other top editors and reporters have resigned after they refused to remove an article about the newspaper’s new owner from its website.

The daily Cambodia paper was this week sold to Sivakumar Ganapathy, a Malaysian investor and executive at public relations firm, Asia PR. The company’s website says that it has previously done work for Prime Minister Hun Sen’s government. (ABC Australia)

A story on the Phnom Penh Post website said the sale followed a wrongful termination suit brought by a former chief executive and a US$3.9 million tax bill from the government.

The article also said Asia PR’s past clients include “Cambodia and Hun Sen’s entry into the Government seat.”

The newspaper’s editor-in-chief Kay Kimsong was reportedly fired after he refused to take down the news story.

The reporter who wrote the story, Brendan O’Byrne, said on Twitter that he offered his resignation for the same reason.

A reporter and sub editor at the newspaper Erin Handley relayed a statement from managing editor Stuart White on Twitter. White said he resigned after he was then told to take down the article about the sale.

“The Post has always been fiercely protective of its independence and I felt that order was a sign that that might be in jeopardy going forward,” he said in the statement.

She also carried a message from the newspaper’s chief executive Marcus Holmes, who has also resigned.

“I’m not going to stand by and watch somebody of Kimsong’s professionalism and years of service and dedication to the Post just get fired for no reason,”he said.

Sivakumar said in a press release distributed to staff on Saturday that he intended to maintain the newspaper’s editorial independence. However there has been a recent crackdown on independent media.

The Cambodia Daily, another independent newspaper, closed last year after it received a $6.3m tax bill.

 

Image information

  • TODO tags

      Is there a problem with this article? [Join] today to let people know and help build the news.
      • Share
        Share

      Subscribe to our newsletter

      Be the first to collaborate on our developing articles

      WikiTribune Open menu Close Search Like Back Next Open menu Close menu Play video RSS Feed Share on Facebook Share on Twitter Share on Reddit Follow us on Instagram Follow us on Youtube Connect with us on Linkedin Connect with us on Discord Email us